Door Annemarie Rebel
Wat is een LMS? LMS staat voor Learning Management System, of in het Nederlands leermanagementsysteem. Kortgezegd is een LMS een tool waarin je het leren en de ontwikkeling van je medewerkers kunt bijhouden.
Maar een LMS beperkt zich niet tot online leren, je kan alle leeractiviteiten in je bedrijf koppelen aan het LMS. Zo creëer je een centrale plek waar je medewerkers kunnen leren en ontwikkelen. In dit artikel vertellen we je hier meer over.
Klik op de linkjes om naar een onderwerp te springen of scroll verder om alles te lezen.
- Waarvoor gebruik je een LMS?
- Wat kun je allemaal met een LMS?
- Hoe werkt het opzetten van een LMS?
- Wat zijn de voordelen van een LMS?
- Hoe kies je een LMS?
Waarvoor gebruik je een LMS?
Een LMS is een (online)tool waarop je leeroplossingen aanbiedt aan deelnemers. De leeroplossingen die je in het LMS zet, kunnen bijvoorbeeld e-learning modules zijn, dat zijn online trainingen die iemand op zijn eigen tempo online kan volgen. Ook kun je een LMS inzetten voor het aanbieden van webinars en deelnemers laten inschrijven voor een klassikale training.
Kortom, een LMS kun je zien als een online leerplatform dat de centrale plek vormt binnen jouw organisatie voor alle leeroplossingen.
LMS voor je medewerkers
Je kunt een leer management systeem in binnen een organisatie inzetten om leeroplossingen aan te bieden aan al je medewerkers. Het wordt ook vaak gezien als dé Academy van de organisatie. Zo kun je zorgen dat een nieuw product met een online training in het LMS door alle medewerkers gevolgd wordt en iedereen meteen weet wat de voordelen van dat product zijn.
In het systeem kun je dan zien wie de training allemaal voltooid heeft en misschien nog wel belangrijker, of ze het begrepen hebben. Op die manier krijg je een goed inzicht in de leercultuur binnen je organisatie. Je zorgt ervoor dat de leercultuur actief blijft in de organisatie door alle medewerkers en managers hierbij te betrekken.
LMS om een training te verkopen
Een LMS kun je gebruiken om een training online aan te bieden aan mensen binnen jouw doelgroep. Vervolgens kun je de trainingen aanbieden voor een vaste prijs of voor een maandelijkse fee. Gratis is natuurlijk ook mogelijk.
Kortom, je kunt een LMS gebruiken als de website waarop je de trainingen verkoopt. Daarnaast ook ziet wie ze allemaal voltooid hebben en wat de deelnemers ervan geleerd hebben. Dat kun je allemaal zien met de rapportage-functionaliteit. Je kunt een LMS laten ontwikkelen, maar ook zelf maken. Wil je leren hoe je zelf een e-learning kunt maken? Daar bieden we trainingen voor aan!
Wat kun je allemaal met een Learning Management System?
De functionaliteiten die je in een LMS kunt vinden zijn onder andere:
- catalogus, om je online trainingen aan te bieden
- rapportage, om te zien wie welke training gedaan heeft
- leerpaden, om een combinatie van trainingen aan te bieden
- kalender, voor deelnemers om te zien welke training ze in kunnen schrijven
- groepen maken, zodat je iedereen in 1x kunt indelen in een cursus
- automatische mails versturen, zodat jij dat niet handmatig hoeft te doen
Catalogus
Als eerste kun je in een leermanagementsysteem een catalogus maken, hierin vind je alle online trainingen die je aan wilt bieden. Je kunt hier ook categorieën in maken, zodat je de training kunt bundelen per onderwerp. Je ziet in de catalogus op een overzichtelijke manier welke online cursussen er allemaal zijn en je kunt je inschrijven voor een cursus.
Rapportage met een LMS
Ten tweede, een van de belangrijkste functies in een Learning Management System is toch wel de rapportage. Bij een goede rapportage kun je op een overzichtelijke manier zien wat er allemaal is gebeurd in het Learning Management System. Je kunt bijvoorbeeld per groep zien of iedereen de cursus BHV of AVG voltooid heeft.
Daarnaast kun je heel precies informatie uitvragen per cursus of groep. Je kunt bijvoorbeeld zien welke antwoorden er gegeven zijn in een bepaalde cursus en hoe lang mensen over de training gedaan hebben.
Met rapportage binnen een LMS kun je heel waardevolle informatie inzichtelijk maken. Zo maak je de leercultuur binnen je organisatie meetbaar.
Leerpaden in een LMS
Ten derde, in een leermanagementsysteem kun je leerpaden aanmaken. Zo kun je ervoor zorgen dat alle nieuwe werknemers hun onboarding starten met een kennismakingswebinar. Vervolgens volgen ze bijvoorbeeld een e-learning over de visie en missie van het bedrijf en leveren ze een opdracht in – bijvoorbeeld over hoe je de visie van het bedrijf op jouw afdeling terugziet. Het onboarding-leerpad in het LMS wordt afgesloten met een webinar waarin de deelnemers ervaringen delen van hun eerste maand.
Kalender in het LMS
Als vierde, in jouw LMS kun je een kalender toevoegen. Hierin kun je als deelnemer overzichtelijk zien welke online webinars er plaatsvinden, wanneer een bepaalde training start en of er nog plekken zijn om je in te schrijven. Op deze manier kun je de inschrijvingen voor een training automatisch laten regelen door het LMS. Dit maakt de administratie voor de trainingsafdeling erg gemakkelijk.
Groepen maken in het LMS
Daarnaast kun je binnen een Learning Management System deelnemers indelen in groepen. Dit kunnen groepen zijn voor alle deelnemers die op een bepaalde datum starten met een training, bijvoorbeeld Coachopleiding September. Maar je kunt ook groepen maken van een bepaalde afdeling binnen een organisatie. Al met al maken groepen binnen het LMS de administratie veel gemakkelijker.
Een voorbeeld: je kunt een groep bijvoorbeeld in één keer een bericht sturen, aan een leerpad toevoegen of een e-learning module toekennen die de hele groep moet voltooien. In de rapportage kun je de resultaten van de groep in een oogopslag zien.
Automatische mails versturen vanuit het LMS
Als laatste, om een goede ervaring neer te zetten voor de deelnemers in het Learning Management System is het fijn om te werken met automatische mails. Hierdoor kun je deelnemers eenvoudig herinneringen sturen, bijvoorbeeld wanneer ze nog niet met de module zijn begonnen, deze nog niet hebben voltooid, of langere tijd niet hebben ingelogd. Met vooraf ingestelde automatische e-mails verzorgt het systeem deze communicatie moeiteloos en efficiënt.
Hoe werkt het opzetten van een LMS?
Dat is heel eenvoudig. Wij maken een online omgeving aan met het logo van jouw organisatie. De kleuren van jouw organisatie voeren we ook door. Dit is de eerste stap in het proces van een LMS laten ontwerpen. Je kunt eigenlijk al meteen aan de slag!
Voeg je eerste training toe. Dit kan op verschillende manieren, je kunt een e-learning module laten ontwikkelen, of je kunt zelf een e-learning maken. De module kun je daarna in jouw academy, het LMS, zetten. Dit maakt onderdeel uit van het LMS laten ontwikkelen. Ook kun je bijvoorbeeld extra webinars toevoegen, of opdrachten die de cursusdeelnemer moet inleveren.
Nu je een cursus in je LMS hebt staan, kun je van start met het toevoegen van gebruikers. Dit kun je heel eenvoudig doen met een excelsheet met alle gegevens van de medewerkers. Op die manier importeer je alle deelnemers in één keer. Zij krijgen dan automatisch een mailtje dat er een training voor ze klaarstaat, dus kunnen ze direct aan de slag!
Wat zijn de voordelen van een LMS?
Voordeel 1: Vele functionaliteiten: tracking, certificering en rapportage
Een LMS platform voor bedrijven biedt verschillende voordelen. Het maakt het beheer en de organisatie van leerprogramma’s efficiënter, maakt trainingen toegankelijker voor medewerkers, en biedt mogelijkheden voor tracking en rapportage die kunnen helpen om de effectiviteit van je trainingen te verbeteren.
Als je de leeractiviteiten en leerresultaten van je medewerkers wil bijhouden, kun je een leer management systeem gebruiken. Een LMS houdt bijvoorbeeld bij welke werknemer een bepaalde e-learning heeft gevolgd, of welke e-learning hij nog zou moeten volgen.
Is er een verplichte e-learning binnen jouw bedrijf die alle werknemers moeten volgen? Bijvoorbeeld op het gebied van compliance? Dan zou je ook een certificaat kunnen koppelen aan de e-learning.
Daarnaast kun je ook rapportages draaien in een LMS.De manager krijgt meer inzichten in de performance van zijn medewerkers en kan hier actie op ondernemen. Stel je hebt een verplichte e-learning, dan heb je met één druk op de knop duidelijkheid over wie de training nog moet volgen en kun je dit direct bespreken met je medewerkers.
Voordeel 2: Verhoog het leerrendement
Zulke rapportages leveren bovendien inzicht op over hoe de kennisopname van een bepaald project is verlopen. Als je ziet dat veel medewerkers dezelfde fout maken, is er wellicht nog extra aandacht nodig over dit onderwerp. Door middel van een efficiënt LMS platform voor bedrijven kun je dus op deze manier het leerrendement leerrendement verhogen.
Voordeel 3: Extra leermateriaal centraal verzameld
Je kan daarnaast ook andere leeractiviteiten aanbieden in een academy. Denk hierbij aan een overzicht en agenda van klassikale trainingen, instructievideo’s en artikelen om te bestuderen.
Voordeel 4: Community
Een LMS kan daarnaast de mogelijkheid bieden om deelnemers met elkaar in contact te laten komen door middel van een community. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld op een forum met elkaar in gesprek gaan.
Een werknemer kan daarnaast in contact komen met een docent/trainer, om vragen te stellen of om een opdracht in te leveren die de docent/trainer kan nakijken. De medewerker hoeft niet meer te wachten tot de volgende klassikale training is gepland, maar kan direct een vraag stellen.
Hoe kies je een LMS?
De vraag “welke LMS kiezen?” is niet altijd gemakkelijk te beantwoorden, aangezien de juiste keuze afhangt van de specifieke behoeften en doelen van je organisatie. Het is belangrijk om te overwegen welke functies en mogelijkheden je nodig hebt, en om verschillende aanbieders te vergelijken om te zien welke het beste bij je passen.
Er zijn ontzettend veel verschillende aanbieders van leermanagementsystemen, dus hoe kies je nu een LMS dat goed is voor jouw organisatie? Het is daarom fijn om eerst in kaart te brengen wat je wensen zijn in het LMS. Als je weet waar je naar op zoek bent, is het makkelijker om een systeem voor jouw online academy te kiezen.
Wil je bijvoorbeeld zelf alles bouwen, instellen en aanpassen? Dan heb je waarschijnlijk een ander leermanagementsysteem nodig dan wanneer je liever een gestandaardiseerd LMS hebt waar je niet te veel naar om hoeft te kijken. Dit is waar het kiezen tussen een LMS laten ontwerpen of een LMS laten ontwikkelen in beeld komt.
Wat voor LMS heb jij nodig voor jouw doel?
Bekijk als eerste welke functionaliteiten je nodig hebt, dit ligt natuurlijk aan waar je jouw online leerplatform voor wilt inzetten. Als je een academy wil inrichten voor jouw organisatie dan heb je andere wensen dan als je het LMS wilt inzetten om een training aan te bieden aan consumenten. Hierbij komt de vraag “welke LMS kiezen” echt naar voren.
Wat is het beschikbare budget voor een LMS?
Natuurlijk is het budget ook echt van belang bij de keuze voor een leermanagementsysteem. Er is een aantal LMS’en dat open source is en dus eigenlijk niets kosten, maar daarin zitten altijd veel verborgen kosten. Je moet het Learning Management System dan wel ergens hosten en onderhouden. Dat is een grote klus. De LMS kosten en de vraag “wat kost een LMS systeem” zijn hierbij zeer relevant.
Bij de keuze voor een LMS is het dus van belang om te kijken naar het hele budget. Er zijn namelijk ook professionele LMS platformen voor bedrijven die voor je gehost worden. Dan hoef je zelf nooit updates te doen en je bent gegarandeerd van een werkend LMS. Je hebt al zo’n professionele online academy vanaf €17,- euro per jaar per gebruiker.