Het kan een echte uitdaging zijn om je medewerkers te motiveren om te leren. In een training zorgt een enthousiaste trainer voor de juiste motivatie. Die kan inspelen op de groep en zorgen dat alle werknemers actief betrokken zijn. Bij online leren ligt dat anders, hier is de trainer namelijk niet aanwezig. Daarnaast moeten de medewerkers de online trainingen vaak in hun eigen tijd of tussen de werkzaamheden door volgen. Dit draagt niet bij aan de motivatie. Dat terwijl motivatie heel belangrijk is voor het leerresultaat! Als je gemotiveerd bent om iets te leren en de meerwaarde ervan inziet, dan blijft het geleerde veel beter hangen. Daarnaast pas je het dan ook nog sneller toe in de praktijk. Gemotiveerd zijn zorgt er dus niet alleen voor dat het leren leuk is, maar ook dat het leren beter gaat! Hoe zorg je dat je medewerkers deze cursussen volgen én dat ze het ook nog eens leuk vinden om deze cursussen te volgen? In deze blog bespreken we 5 tips om de motivatie van je medewerkers te vergroten in online leren.
Tip 1: Gebruik autonomie om motivatie te vergroten
Een eerste stap om motivatie te vergroten bij online leren is door de medewerker autonomie te geven in zijn of haar eigen leerproces. Dit betekent dat je de verantwoordelijkheid van het leren bij de medewerker legt. De grootste valkuil is namelijk dat je het leerpad voor de medewerker te veel wilt sturen. Je bent bang dat de medewerker anders de training niet volledig volgt of onvoldoende oppikt. Het tegenovergestelde is echter waar. Als je de medewerker te veel stuurt, dan kan de medewerker afhaken als het leerproces te snel of juist te langzaam gaat. Laat de medewerker zelf het tempo en de volgorde van het leerproces bepalen. Op die manier is de medewerker namelijk actief betrokken bij zijn of haar leerproces. Zo leert de medewerker veel beter! Zodra je een medewerker autonomie geeft over zijn of haar eigen leerproces, groeit de verantwoordelijkheid en daarmee de motivatie. Dit komt ook doordat de deelnemer meer voor zichzelf leert in plaats van omdat iets moet van de baas.
Tip 2: Let op de competentie in online leren
Naast autonomie draagt ook het gevoel van competentie bij aan het vergroten van de motivatie van de medewerker. Als de medewerker het gevoel heeft iets zelf aan te kunnen , dan stijgt zijn of haar motivatie om te leren. Denk maar aan piano leren spelen. Als je gelijk muziekstukken van Bach moet spelen, dan is dat een te grote uitdaging en niet direct haalbaar. Hierdoor raak je gedemotiveerd. Wanneer je begint met iets eenvoudigs zoals Vader Jakob, pik je het piano spelen sneller op. Je hebt namelijk het gevoel dat je dit aankan. Het gevoel van je competent voelen, zorgt ervoor dat je gemotiveerd raakt om meer te leren.
Het leerdoel voor de training moet dus realistisch en haalbaar zijn. Kan de medewerker dit leren binnen de cursus? Of is het bedoeld als opstapje? In geval van het laatste, leg dit dan ook duidelijk uit, zodat de medewerker weet wat hij of zij kan verwachten.
Tip 3: Creëer connectie om motivatie te vergroten
De connectie in online leren houdt in dat de medewerker zich verbonden voelt met het onderwerp. Om de connectie te vergroten is het belangrijk dat de medewerker de situaties die beschreven worden in de online les herkent. Daarnaast moeten de thema’s die besproken worden aansluiten bij de directe werkomgeving. Dit helpt bij het kunnen toepassen van de kennis, maar ook bij de motivatie. De medewerker ziet namelijk direct de meerwaarde in van wat hij of zij aan het leren is. Benoem daarom expliciet wat de medewerker heeft aan deze kennis of vaardigheden. Gebruik daarnaast herkenbare scenario’s en betrek de medewerker bij de situaties die worden besproken. Vraag bijvoorbeeld direct aan de medewerker hoe hij of zij iets toepast.
Tip 4: Besteed aandacht aan de vormgeving in online leren
Als je in een restaurant een bord eten krijgt dat mooi is opgediend, dan heb je meer zin om het op te eten. De vormgeving draagt dus ook bij aan de motivatie. Dit geldt zeker ook voor online leren. De medewerker ziet de vormgeving van de online werkvorm en als dat er professioneel en strak uitziet, raakt de medewerker gemotiveerder. Een goede vormgeving laat zien dat er energie is gestopt in het ontwerp. Daarnaast zorgt een goede vormgeving voor een goed leerresultaat. In onze whitepaper vormgeving van e-learning vertellen we hier meer over.
Tip 5: Pas gamification toe om motivatie te vergroten
Gamification zie je steeds vaker terugkomen bij leren. Bij gamification voeg je spelelementen toe aan de werkvormen. Denk hierbij aan het toekennen van punten waarbij je hoger of lager op een leaderboard komt. Een leaderboard is een scorelijst van de medewerkers. Zo kan je zien hoe goed je het doet ten opzichte van anderen. Je kan gamification ook anders toepassen, bijvoorbeeld door het verzamelen van letters in een codewoord of afkortingen in een bingokaart. Door informatie in spelvorm aan te bieden, raakt de medewerker gemotiveerder. De activiteit voelt minder als leren. In onze blog over gamification in online leren vertellen we je meer over hoe gamification motiveert en hoe je het kan toepassen.
En verder?
Deze 5 tips helpen je op weg om een medewerker te motiveren. Hoe leuk is het als je medewerkers elkaar ook enthousiasmeren doordat het online leren zo goed in elkaar zit? Besef wel dat er naast deze tips ook aandacht moet zijn voor andere belangrijke factoren zoals de cultuur in een organisatie en de rol van de manager. Deze factoren zijn ook van invloed op de motivatie van je medewerkers. Met de tips uit deze blog zet je wel al een flinke stap in de goede richting.
Wil je graag meer advies over het vergroten van motivatie bij je medewerkers? Ik denk graag met je mee! Wij drinken vrijblijvend een (digitaal) kopje koffie met je.