Het belang van kennis delen: Wat doe je als jouw personeel niet de juiste kennis heeft over producten en daardoor slecht adviseert aan klanten?
Je verkoopt met jouw bedrijf ontzettend mooie producten. Voor alle wensen heb je een oplossing en jouw personeel kan daar als de beste in adviseren. Of toch niet? Wat doe je als jouw personeel niet de juiste kennis heeft over bepaalde producten en daardoor slecht adviseert aan klanten? Ik geef je de oplossing: kennis delen. Niets is belangrijker dan het overdragen van kennis aan je werknemers. Waarom? Omdat kennis delen er voor zorgt dat jouw personeel de juiste kennis heeft van de producten. En met die juiste kennis, worden jouw mooie producten ook beter verkocht. Zorg dat er voldoende kennisoverdracht is binnen jouw bedrijf!
Waarom kennis delen?
Kennis delen is belangrijk voor het behouden van kennis binnen je team en het zorgt er voor dat je bedrijf groeit. Uit onderzoek blijkt dat kennis delen een van de belangrijke factoren is om een goede concurrentiepositie te verkrijgen en behouden. Stel je voor dat een van jouw medewerkers de organisatie verlaat, zonder dat zijn of haar kostbare kennis is gedeeld met de rest van het team. Deze kennis vliegt je bedrijf uit en het duurt lang om deze kennis weer opnieuw te krijgen. Daarom is het dus belangrijk dat alle kennis beschikbaar is voor het hele team. Of het nu gaat om een product, proces, bepaalde software of onboarding programma, het is prettig als het team toegang heeft tot de kennis die zij nodig hebben. Dit doe je door kennisoverdracht mogelijk te maken.
Vormen van kennisdeling
Niet alle kennis is natuurlijk gemakkelijk te delen. Je kunt kennis opdelen in twee categorieën: persoonsgebonden en niet-persoonsgebonden kennis. Persoonsgebonden kennis is kennis die hoort bij een of meerdere personen en is dus afhankelijk van de aanwezigheid van deze werknemer(s). Niet-persoonsgebonden kennis is wat algemenere kennis, die vaak ook vastligt in bepaalde documenten. Het is dus een uitdaging om de persoonsgebonden kennis te delen binnen jouw team. Gelukkig is hier een eenvoudige oplossing voor: deze werknemer kan optreden als expert op dat specifieke gebied. Zo wordt het mogelijk om de kennis te delen via experts.
Gebruik e-learning om kennis te delen!
Of het nu gaat om persoonsgebonden of niet-persoonsgebonden kennis, via e-learning kan kennis gemakkelijk worden overgedragen binnen een team. Jouw experts leveren informatie aan over het specifieke onderwerp en deze informatie wordt vervolgens door onderwijskundige experts op een effectieve en efficiënte manier neergezet in een praktische e-learning op maat, waarbij we vooral werken aan een motiverende e-learning. Op deze manier is de informatie blijvend beschikbaar voor het hele team en kan kennisoverdracht plaatsvinden.