E-learning Training voldoet nog steeds aan de vereisten voor het NRTO-keurmerk!
31 augustus 2018
Laat alles zien

SCARF: Motivatie in e-learning | Deel 4: de R van Relatedness

Door Denise Koopmans

 

Het is vrijdagochtend en ik kom aan op werk met mijn collega Marloes. We reizen allebei met de trein dus lopen meestal samen naar kantoor. De ochtend wordt begonnen met een cappuccino en een praatje. Die avond staat een spelletjesavond gepland. Net als ik zijn mijn collega’s fan van spelletjes en minstens zo fanatiek. Iedereen neemt een spel en wat te eten mee. In de pauze begint de voorpret al: Wie heeft welk spel meegenomen? Waar beginnen we vanavond mee?

Welkom voelen

In de week waarin ik mijn contract bij E-learning Training heb getekend, ben ik direct uitgenodigd voor zo’n zelfde spelletjesavond. Een klein beetje zenuwachtig ging ik die kant op. Marloes was ook voor het eerst. Het was een super leuke avond met leuke spellen, zoals weerwolven en beslagkomspel en heerlijke Mojito’s (gemaakt door Annemarie). Dankzij deze avond voelde ik mij direct op mijn gemak en kon ik gelijk de namen oefenen.

 

Vol energie en met veel enthousiasme vertrok ik een tijdje later voor mijn eerste werkdag bij E-learning Training. Met Welkom bij de drie biggetjes van K3 op de achtergrond en een confettikanon werden zowel ik als Marloes onthaalt. Wat een welkom!

 

Relatedness

Ondertussen ben ik al ruim een half jaar werkzaam bij E-learning Training en ik ga nog steeds met veel plezier naar werk. Mede door de sterke band met mijn collega’s kunnen we effectieve en mooie e-learningmodules neerzetten en dit brengt mij dan ook bij de vierde letter van het SCARF-model, namelijk de R van Relatedness.

 

Relatedness betekent letterlijk vertaald Verwantschap. Verwantschap houdt in dat je je verbonden voelt met anderen. Als je je verbonden voelt met anderen, voel je je veiliger en durf je eerder naar iemand toe te stappen met een vraag of probleem. Door iemand te betrekken bij jouw vraag of probleem is het vaak veel sneller opgelost. Een extra paar ogen kan wonderen doen en ook als het niet direct op te lossen is, dan kan je het in elk geval samen oppakken.

 

Door het voelen van verbondenheid maak je Oxytocine aan. Dit is een hormoon dat je vertrouwen in anderen versterkt en waardoor je die verwantschap met iemand voelt. Dit bevordert de samenwerking. Je zal je eerder openstellen aan iemand waarmee je verwantschap voelt dan iemand die je als een vijand ziet. Je voelt je meer op je gemak om met elkaar te sparren (en dus tegen iemand in te gaan) en om informatie te delen.

 

Naast verwantschap met je collega’s is verwantschap met het bedrijf waar je werkt ook belangrijk. Als je meer vertrouwen hebt in je bedrijf, zal je je beter inzetten voor het bedrijf. Je voelt je veilig en durft je te ontwikkelen en met ideeën te komen, wat ook de groei van het bedrijf kan bevorderen.

 

Relatedness op de werkvloer

Verwantschap kan je in de praktijk vergroten door ruimte te maken voor sociale interacties. Een simpele manier zijn de koffieapparaatgespreken. Even een kopje koffie halen met je collega en de dag bespreken kan al helpen.

 

Daarnaast is het werken in kleine groepen meer bevorderlijk voor de verbondenheid dan grote groepen. Je hebt meer direct contact en leert elkaar echt kennen. Denk hierbij aan het (h)erkennen van iemands krachten, maar ook valkuilen en hoe je daar het beste mee om kan gaan. Dit alles kan de samenwerking en ook het eindresultaat bevorderen.

 

Een andere manier is het vormen van een buddysysteem of het invoeren van mentoren of coaching. Hierdoor kan je een veilige omgeving creëren waarin een medewerker zijn of haar verhaal kwijt kan. Iemand kan daarnaast op een veilige manier werken aan zijn of haar persoonlijke en professionele ontwikkeling.

 

Relatedness binnen e-learning

Allemaal leuk en aardig om verwantschap in je bedrijf en met je collega’s te vergroten, maar hoe pas je dit toe binnen e-learning? De uitdaging om verwantschap in e-learning toe te passen is groot, aangezien je e-learning vaak inzet om op grote schaal of op afstand werknemers iets nieuws te leren. Dit maakt het extra belangrijk om aandacht te besteden aan het toepassen van verwantschap in e-learning.

 

Een manier om verwantschap binnen e-learning naar voren te laten komen is door een discussieforum in het LMS (Leer Management Systeem) beschikbaar te stellen. Hierdoor kunnen deelnemers met elkaar in discussie gaan over de onderwerpen van de e-learningmodules.

 

Daarnaast kan de verwantschap vergroot worden wanneer je de e-learning laat aansluiten op de ervaringen op de werkvloer. Dit versterkt niet alleen de transfer van het geleerde naar de werkvloer, maar ook de verwantschap tussen collega’s. Zeker wanneer je de onderwerpen met de e-learnings met elkaar bespreekt en uitvoert! Het resultaat van de e-learnings wil je uiteindelijk terugzien op de werkvloer. Als je dus een veilige omgeving creëert waar ruimte is voor het uitproberen van nieuwe dingen, dan zal je sneller resultaat zien, dan wanneer je hierin wordt beperkt. Casussen en ervaringen direct van de werkvloer zijn daarom een waardevolle aanvulling op je e-learning.

 

Naast dat je je meer verwant voelt met je collega’s, kan e-learning ook helpen om je meer verwant te voelen met het bedrijf waar jij voor werkt. E-learning kan namelijk meer inzicht geven in bepaalde processen, visies of ideeën en kan dus zelfs een middel zijn om verwantschap te vergroten!

 

Er zijn dus meerdere redenen om aandacht te besteden aan verwantschap in je e-learning én op de werkvloer. Heb jij nog meer voorbeelden van hoe jullie de verwantschap binnen jullie organisatie vergroten? Of wellicht valkuilen waar jullie tegenaan lopen? Ik hoor ze graag! Mail of bel gerust!

 

085 – 06 55 340

denise@elearningtraining.nl