SCARF: Motivatie in e-learning | Deel 5: de F van Fairness
21 januari 2019
Laat alles zien

Mijn Stage bij E-learning Training

Door Iris Poland

5 Februari was mijn eerste stagedag bij E-Learning Training. Enigszins wat zenuwachtig fietste ik van Den Haag station naar Lange Vijverberg nummer 9, liep de twee trappen op, aarzelde even wat ik zou zeggen als ik de deur zou openen en opende vervolgens dan toch echt de deur. Tot mijn grote verbazing hoorde ik een harde knal, schoten de gekleurde confettierondjes langs mijn oren en, bovenal, keken drie gezichten mij super blij aan. Aan een knallende start kon in ieder geval niet getwijfeld worden! Deze hartelijke verwelkoming geeft een goede impressie van hoe ik mij binnen het E-Learning Training team voel: zeer op mijn gemak. Naar mijn idee hét basisingrediënt om veel te leren!

Met mijn pabo achtergrond had ik nooit eerder op een kantoor gewerkt. Ik vroeg me af of het wat voor mij zou zijn; een hele dag op een stoel achter een bureau zitten. Het bevalt me echter heel goed! Door het projectmatige werken is er een afwisseling tussen zelfstandig- en samenwerken. Het ene moment werk ik zelfstandig aan een inhoudelijk ontwerp en het andere moment zijn we met het team aan het brainstormen over een nieuwe module. Super gaaf! Ook zijn er regelmatig kennissessies en journalclubs om elkaars kennis te delen. Zo blijft iedereen scherp en up-to-date. En als ik het zat ben om op een stoel te zitten, kan ik hem altijd inruilen voor een gymball of deskbike. Of tien minuutjes met het hele team yoga’en om vervolgens weer met een frisse blik aan het werk te kunnen gaan.

Ik had voor ik met deze stage begon geen ervaring met het ontwikkelen van e-learning, maar merkte al snel dat ik mijn pabo ervaringen met leren en geleerde onderwijswetenschappelijke theorieën goed kon inzetten. Zo heb ik ervaren dat lerenden het meest leren wanneer zij gemotiveerd aan een taak werken. Een dergelijke actieve werkhouding heeft niet iedere lerende van nature. E-learning biedt naar mijn idee talloze mogelijkheden om een actieve werkhouding te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan manieren hoe informatie met gebruik van multimedia op aantrekkelijke en interactieve wijze gepresenteerd kan worden. Of de vele mogelijkheden die Articulate Storyline biedt om kennis te testen aan de hand van quizzen. Het leuke aan e-learning ontwikkelen vind ik dat je een concreet resultaat krijgt van een intensief ontwerpproces.