Een effectieve training is waardevol en betekenisvol en speelt zich af binnen de belevingswereld van de doelgroep van je training. Dit betekent dat de training herkenbaar, nuttig en praktisch is. Je wilt de praktijk zo dicht mogelijk naar de training halen. En wat is daarin een betere manier dan een virtuele leeromgeving? In een virtuele leeromgeving plaats je de deelnemer letterlijk terug in de werkomgeving. In deze omgeving kan de deelnemer veilig oefenen en is fouten maken niet erg of schadelijk. Daarnaast ziet de deelnemer de directe gevolgen van zijn of haar handelingen. Ook kan nieuwe informatie in directe context aangeboden worden. Hierdoor onthoudt de deelnemer de nieuwe informatie beter. Bijvoorbeeld dat de instructies over de printer direct verschijnen op de virtuele printer. De deelnemer voert de handelingen virtueel uit en ziet direct hoe de printer daarop reageert.
Wat is virtual reality?
Als je een VR-bril opzet, bevind je je in een virtuele realiteit. Door de bril sluit je je af van de ‘echte’ wereld en stap je in de virtuele wereld. In deze virtuele wereld zijn de mogelijkheden eindeloos. Je kunt er 360 graden rondkijken en bewegen. Maar daarnaast kun je ook verschillende interacties tegenkomen, zoals het oppakken van voorwerpen, het repareren van een fietsband of het aanklikken van onderdelen. Hiervoor heb je een controller vast die je terugziet via je bril.
Waarom een virtuele leeromgeving?
Een virtuele leeromgeving, dus leren met VR, biedt heel veel mogelijkheden, kansen en voordelen. Hieronder benoemen we een aantal van deze voordelen.
Veilig fouten maken
In een virtuele leeromgeving, kun je situaties nabootsen die in de werkelijkheid moeilijk in scène te zetten of zelfs gevaarlijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een brand of een auto-ongeluk. In de echte wereld is het oefenen en handelen in zo’n situatie soms een kwestie van leven of dood. In virtual reality kun je in deze situaties oefenen en is het maken van fouten zonder consequenties. Een situatie kan steeds opnieuw worden herhaald, zodat de cursist vertrouwen krijgt in de uit te voeren handelingen.
Praktijkgericht
De omgeving die je creëert met virtual reality is nauwelijks te onderscheiden van de echte wereld. Door in deze omgeving situaties te gebruiken die de cursist tijdens werkzaamheden ook tegen kan komen, is de koppeling met de werkpraktijk groot. Deze praktijkgerichte aanpak in een training, zorgt ervoor dat de cursist het geleerde makkelijk kan toepassen in de dagelijkse werkzaamheden en dat de lesstof beter wordt onthouden.
Hoge betrokkenheid
Bij een training met virtual reality draagt de cursist een VR-bril. Deze bril zorgt ervoor dat de cursist is afgesloten van de echte wereld en zich beter kan focussen op de training. Doordat de cursist zich middenin de training bevindt en niet raakt afgeleid door wat er om hem heen gebeurt, wordt de deelnemer ondergedompeld in de leerstof en bereikt hij de zogenaamde flow. Dit resulteert in een hoger leerrendement!
Inzicht
Net als met e-learning, is het ook bij een virtuele leeromgeving mogelijk om data te verzamelen. Je kunt een koppeling maken met een leermanagementsysteem (LMS) zodat je kunt zien welke cursisten de training hebben afgerond. Daarnaast kun je data verzamelen over de tijdsduur, de volgorde waarin bepaalde acties zijn uitgevoerd en het aantal fouten dat is gemaakt. Vooral het aantal fouten en weten op welk onderdeel de meeste fouten zijn gemaakt is waardevolle informatie. Hierdoor kun je bepalen welke onderdelen van de training als moeilijk worden ervaren. Hier kun je in een klassikale training of e-learning dan extra aandacht aan besteden!
Adaptief
Het is in een virtuele leeromgeving ook mogelijk de training aan te passen op de cursist. Je kunt real-time data verzamelen waarmee de VR-training kan worden afgestemd op individuele gebruikers. Via een scherm kun je meekijken met de cursist en kun je aanpassing doen in bijvoorbeeld het tempo of de complexiteit. Dit zorgt ervoor dat de cursist niet gedemotiveerd raakt doordat de training te moeilijk is of te snel gaat. Ook kun je de virtual reality training aanpassen aan voorgaande prestaties.
Gaaf! En nu?
Zet niet direct voor elke leervraag virtual reality in! Virtual reality moet wel bijdragen aan het doel. Dit klinkt voor de hand liggend, maar dit valt tegen. Pas op dat de vraag niet is: we moeten iets met virtual reality, dus laten we virtual reality inzetten. Probeer je in plaats daarvan te blijven richten op de daadwerkelijke leervraag. Als virtual reality een mooie methode is om aan die leervraag te voldoen, ga er dan vooral voor!
De toekomst van de virtuele leeromgeving
Virtual reality is nog volop in ontwikkeling en tegelijkertijd is de techniek al heel ver! Wij raden aan om de mogelijkheden gewoon eens te bekijken en denken graag met je mee. Wil je meer weten over virtual reality of de mogelijkheden bespreken? Wij drinken graag een kopje koffie met je!