Wanneer zet je e-learning in?
In deze blog leg ik je uit wanneer en hoe je e-learning in kan zetten zodat jij op een snelle, uniforme manier kennis kan overdragen aan een grote groep medewerkers en het leerrendement kan verhogen.
Stel je voor: over een aantal maanden treedt er een nieuwe wet in werking. Hierdoor verandert er een proces binnen jouw organisatie. Dit proces raakt veel medewerkers en het is belangrijk dat iedereen handelt volgens deze nieuwe wet. Op korte termijn moeten deze medewerkers veel nieuwe kennis opdoen. En jij bent gevraagd om hier een oplossing voor te bedenken. Is dit herkenbaar? Heb jij wel eens aan e-learning gedacht om jouw probleem op te lossen?
Doe mij dat maar…
Ter illustratie, je bent dus op zoek naar een oplossing voor jouw leerprobleem. Daarbij spreek je veel mensen uit de doelgroep binnen jouw organisatie. En dan blijkt al snel dat iedereen een andere oplossing voor zich ziet. Je hoort dingen voorbijkomen als: ‘geef mij dat boek maar’, ‘ik wil één op één uitleg’, ‘ik zie het wel als het zover is’, ‘als onze kennisbank up-to-date is, red ik het wel’ … Hoe zorg je dat je aan deze wensen tegemoet kan komen, maar tegelijkertijd een uniform leerproces van hoge kwaliteit waarborgt? In het bijzonder, iets waarmee iedereen uit de voeten kan en dat toekomstbestendig is?
Zoveel mensen, zoveel wensen
Zoveel mensen, zoveel wensen. Op het gebied van leren gaat dit ook op, blijkt maar weer. Waar de één liever in aan één stuk door een hele cursus volgt, deelt de ander zijn leerproces liever op in kleine stukjes. Waar de één liever op kantoor achter z’n werklaptop leert, doet de ander dat liever in de trein op z’n tablet of mobiel. E-learning is in dit geval de ideale oplossing, omdat je medewerkers autonomie geeft over hun leerproces. Waar ze op dat moment ook zijn en op welk moment ze ook willen en kunnen leren, met e-learning is het mogelijk. Snel zelf even de online kennisbank checken, of de optie om je vragen aan een expert te stellen in een livesessie? Je kunt alles inbouwen in het ontwerp van je online of blended leertraject.
Maar waarom dan e-learning voor een hoger leerrendement?
Digitaal leren biedt jouw medewerkers veel mogelijkheden! Wist je dat wij altijd feedback toevoegen aan onze e-learningmodules? Zodat de medewerker begrijpt waarom zijn antwoord wel of niet goed is en hoe het dan wel zou moeten.
E-learning kan een mooie aanvulling op klassikaal trainen zijn en soms zelfs een classroom training vervangen. Uit een meta-analyse van bijna 3000 studies is de overall-conclusie dat e-learning minstens zo effectief is als traditioneel onderwijs. Je verhoogt het leerrendement van je klassikale trainingen doordat medewerkers op voorhand al kennis tot zich hebben kunnen nemen via e-learning. Hierdoor kan je in je classroom training een vliegende start maken en meteen verdiepen. Zo’n blended traject (een combinatie van elearning én klassikaal) leidt aantoonbaar tot betere resultaten en een hoger leerrendement. Je kan in je leermanagementsysteem (LMS) bijhouden welke deelnemers de e-learning gemaakt hebben en inzien wat de scores zijn, zodat je weet of je deelnemers de e-learning gevolgd hebben en bijvoorbeeld de kennistest al behaald hebben.
Win-winsituatie met e-learning
Ten slotte, e-learning kan dus als voorbereiding ingezet worden, wat jouw organisatie tijd en geld kan besparen. Maar let op dat dit geen valkuil wordt! Als jouw medewerkers vanaf nu alleen nog maar via e-learning gaan leren, missen ze de mogelijkheid om te sparren met collega’s en leidinggevenden.
Wij helpen je graag op weg door te adviseren over een ideale combinatie in je blended lesprogramma. Het grote voordeel voor de deelnemer is dat hij op zijn eigen tempo kan leren, op het moment dat hij daar behoefte aan heeft.