Ik ben dol op leren, daarom heb ik er mijn werk van gemaakt. Als e-learning specialist ontwerp en ontwikkel ik e-learning modules. Daarnaast adviseer ik organisaties bijvoorbeeld over e-learning en over het toepassen van het geleerde in de praktijk. En weet je? Eigenlijk vind ik het zelf ook best lastig om de dingen die ik leer in de praktijk toe te passen. Het komt er soms gewoon niet van. Een voorbeeld: ik wil graag beter leren schrijven, daarom volgde ik een webinar over schrijven. Het leek me leuk om daarna te gaan bloggen, dan kon ik het geleerde immers gaan toepassen. Ik vind het echter ook een uitdaging om de blogs te schrijven. Ik hik er dan een tijdje tegenaan en het duurt even voordat ik daadwerkelijk begin. En juist dát onderwerp leek me een mooi thema voor deze blog. Hoe krijg je de lerende binnen een e-learning module zo ver om het geleerde in de praktijk toe te passen?
Transfer & E-learning
Transfer is een ander woord voor het toepassen van het geleerde in de praktijk. Er zijn eindeloos veel artikelen, blogs en boeken geschreven over transfer. En dat is logisch, want transfer is iets moeilijks en zeer belangrijks. Het is moeilijk omdat het vraagt om een verandering. Je hebt iets geleerd en je moet nu iets anders gaan doen dan voorheen. Dat vergt inspanning. En het is belangrijk, want als je het niet gaat toepassen, dan had je het eigenlijk net zo goed niet kunnen leren. Zonde van de investering in tijd, energie en geld. Maar hoe pas je transferbevorderende maatregelen toe binnen een e-learning module? Ik deel 3 tips met je.
3 manieren om de transfer bij e-learning te bevorderen:
- Herkenbaarheid en authenticiteit in de module Zorg ervoor dat de online leeromgeving overeenkomt met de werkelijke omgeving. Herkenbaarheid en authenticiteit zijn dus belangrijk. In de online omgeving confronteer je de lerende met herkenbare vragen en problemen. Online wordt er al geoefend met het toepassen van het geleerd in onverwachte, complexe maar realistische situaties. Denk ook eens aan het gebruik van video’s en animaties. Zo voelen de situaties concreter en de vraag wordt zo duidelijker.
- Aansluiten bij voorkennis Breng de voorkennis van de doelgroep in kaart voordat je begint met de ontwikkeling van de e-learning. Leren wordt namelijk effectiever als je aansluit bij de voorkennis van de lerende. In moderne theorie over hersenwerking wordt leren gezien als het construeren van verbindingen tussen hersencellen. De nieuwe kennis wordt, door middel van verbindingen, gerelateerd aan bestaande kennis. Zo is het geen losse informatie maar wordt het bruikbare kennis. Het aanleggen van deze nieuwe verbindingen in de vorm van een netwerk is een belangrijk onderdeel van het leren. Tijdens de ontwikkeling van de e-learning module houd je rekening met deze voorkennis en zorg je voor een goede aansluiting met de nieuwe kennis. Ook is het van belang om de nieuwe verbindingen die worden gelegd, te versterken. Dat kan door de stof te herhalen en de stof op verschillende manieren (en in uiteenlopende opdrachten) toe te laten passen door de lerende.Als de kennis beter beklijft, is de kans dat deze wordt toegepast groter.
- Ga in gesprek De leidinggevende krijgt een belangrijke rol toebedeeld als het om transfer gaat. Hij kan de transfer stimuleren door dit te bespreken met de medewerker. De leidinggevende kan dit doen door de medewerker vragen te stellen als:
1) Wat heb je geleerd?
2) Hoe kun je deze nieuwe kennis, vaardigheden en houding toepassen in je huidige werkzaamheden?
3) Wat ga je vandaag doen om dit daadwerkelijk toe te passen op de werkvloer?
4) Hoe wil je het geleerde delen met je collega’s?
Op basis van een gesprek in combinatie met een observatie kan de leidinggevende de medewerker feedback geven. De medewerker kan natuurlijk ook zelf het initiatief nemen om hierover het gesprek aan te gaan met zijn leidinggevende of met een collega.