Je medewerkers in hun eigen tempo laten leren
Als bedrijf zie je natuurlijk graag dat je medewerkers met de tijd meegaan, zich blijven ontwikkelen en hun kennis bij blijven spijkeren. Zeker gezien het hoge tempo waarin veranderingen zich tegenwoordig voordoen. Je werknemers zijn immers je grootste kapitaal. Ze kennen je bedrijf, de processen, de producten en/of diensten als geen ander en dragen hiermee bij aan het succes van je bedrijf. Maar hoe motiveer je ze om regelmatig de boeken in te duiken en nieuwe kennis of vaardigheden te leren? Een slimme manier kan self-paced leren zijn; leren in hun eigen tempo, geen vaste tijdstippen dat ze een les moeten volgen of docenten die in hun nek hijgen.
Voor wie is self-paced leren geschikt?
Laten we beginnen met leggen wat self-paced leren precies is. Self-paced betekent letterlijk ‘zelf tempo’. Oftewel: je bepaalt zelf het tempo waarin je iets doet, leert of onderneemt. Self-paced leren verwijst naar een leermethode waarbij medewerkers controle hebben over het tempo van hun eigen leerproces. In plaats van dat ze zich moeten houden aan een vastgesteld lesrooster, kunnen ze zelf bepalen wanneer en hoe ze de lesstof willen leren. Dit maakt het leerproces flexibel en je kunt de leerervaring aanpassen aan individuele behoeften. Een ander voordeel is dat cursisten die meer tijd nodig hebben, de ‘snellere’ cursisten niet belemmeren, zoals dat kan gebeuren in bijvoorbeeld een klassikale omgeving. Self-paced leren kan een onderdeel zijn van zelfsturend leren. Hierbij nemen de medewerkers de verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces.
Motivatie cruciale factor
Of self-paced leren slaagt, is erg afhankelijk van de motivatie van de medewerker. Er is immers geen druk van een groep of vaste momenten dat ze aanwezig zijn bij een training of cursus. Je kunt ze natuurlijk wel aanmoedigen en de voortgang bespreken en monitoren tijdens voortgangsgesprekken of bila’s. Medewerkers die intrinsiek gemotiveerd zijn, hebben vanzelfsprekend minder moeite om aan de slag te gaan met de leerstof en het leerproces succesvol af te ronden.
Vijf andere factoren die invloed hebben op self-paced leren:
- Een hoger scholingsniveau kan zorgen voor een hogere mate van self-paced leren.
- Streven naar een functie waarbij je (andere) kennis nodig hebt.
- Ontwikkelingsmogelijkheden die de nieuwe kennis met zich meebrengt.
- Een hoger salaris dat past bij het nieuwe kennisniveau.
- De ruimte binnen de organisatie om het geleerde toe te kunnen passen.
Self-paced leren is vooral geschikt voor medewerkers die het prettig vinden zelfstandig te werken en minder behoefte hebben aan sociale interactie tijdens het leerproces. Het vereist een zekere mate van discipline en zelfregulatie. Medewerkers die juist tijdsdruk, een vaste planning en begeleiding nodig hebben, kunnen minder goed gedijen bij self-paced leren.
Waar je misschien niet snel aan denkt, is dat we tijdens ons dagelijkse privéleven ook self-paced leren toepassen. Denk maar aan leren hardlopen, Italiaans koken of een ander dag- en slaapritme aanleren. En leren fietsen? Ook dat heb je waarschijnlijk in je eigen tempo en op je eigen manier geleerd! We kunnen het dus allemaal in meer of mindere mate, alleen heeft de een wat meer duwtjes in de rug en begeleiding nodig.
Wat zijn de voor- en nadelen van self-paced leren?
Self-paced leren biedt diverse voordelen voor zowel de organisatie als de medewerkers. Voor organisaties resulteert deze leervorm in een meer flexibele en autonome leeromgeving, wat kan bijdragen aan de ontwikkeling van hoogopgeleide en gemotiveerde medewerkers. Een aantal overige voordelen:
- De toegankelijkheid en vrijheid om te leren op momenten die het beste passen, waardoor ze werken en leren beter kunnen combineren.
- Medewerkers kunnen hun leerervaring op maat maken, wat leidt tot een hogere betrokkenheid, verbeterde prestaties en productiviteit.
- Ze ontwikkelen niet alleen hun vaardigheden, maar ook hun zelfvertrouwen en probleemoplossende vaardigheden.
- De kennis blijft bij een zelfstandig leertempo beter hangen, blijkt uit diverse onderzoeken.
- Het vergroot de betrokkenheid en tevredenheid van medewerkers, omdat ze de mogelijkheid hebben om zelf hun tempo te bepalen.
Er kunnen ook een aantal nadelen aan self-paced leren kleven:
- Misschien een open deur; om self-paced leren goed te laten werken, moet een medewerker zelfdiscipline hebben.
- Zonder de aanmoediging en verantwoordelijkheid van een docent of andere deelnemers, is de kans groter dat de medewerker de opleiding of cursus niet afmaakt.
- Als je als bedrijf niet goed zorgt voor monitoring, is er een kans dat je geen overzicht hebt en je niet weet in welke leerfase de medewerker zich bevindt.
- Het gebrek aan externe begeleiding kan leiden tot een gevoel van isolatie en dus minder geschikt voor medewerkers die meer interactie nodig hebben .
Hoe kunnen andere leerprocessen en -vormen bijdragen?
Er zijn verschillende leervormen en -processen die goed passen bij self-paced leren. Bijvoorbeeld microlearnings zijn korte, gerichte leermomenten die er perfect bij aansluiten. Het zijn kleine behapbare ‘leerchunks’, makkelijk op te delen in meerdere leermomenten en ze bevorderen informeel leren.
Dit maakt het leren praktisch en relevant, waardoor de informatie beter beklijft. Bovendien kunnen microlearnings gemakkelijk worden geïntegreerd in het dagelijks werk van medewerkers, waardoor er een continue leerervaring ontstaat.
Welke rol spelen de 5 moments of need?
Er zijn verschillende situaties waarin medewerkers iets willen of moeten leren om beter te kunnen presteren. Tijdens het uitoefenen van hun functie worden ze geconfronteerd met een situatie waarin ze nieuwe kennis nodig hebben om zich verder te kunnen ontwikkelen, te groeien of bijvoorbeeld een probleem op te lossen.
Het gaat om vijf momenten en daarom heet het de 5 Moments of Need:
- Bij nieuwe kennis of vaardigheden, wanneer je iets voor de eerste keer leert.
- Bij behoefte aan specialisatie, wanneer je meer wilt leren.
- Als je het in de praktijk even niet meer weet en direct wilt toepassen.
- Wanneer er iets mis gaat en je snel een antwoord of oplossing wilt.
- Wanneer er een situatie verandert en je routines moet afleren.
Self-paced leren sluit goed aan bij deze momenten, omdat het medewerkers de flexibiliteit biedt om in te spelen op deze behoeften op het moment dat ze zich voordoen.
Tips en tools voor implementatie
Wil je als bedrijf self-paced leren aanbieden aan je medewerkers? Dan is het belangrijk om de juiste ondersteuning en infrastructuur te bieden, zodat deze leermethoden optimaal benut kunnen worden en om te zorgen voor voldoende ondersteuning en middelen om medewerkers te helpen.
- Gebruik een Learning Management System (LMS), oftewel een leermanagementsysteem, om het leren en de ontwikkeling van je medewerkers bij te kunnen houden. Je kunt er bijvoorbeeld e-learning modules in plaatsen en bijhouden wie welke e-learning gevolgd heeft.
- Onderzoek welke leervormen en -processen al aanwezig zijn binnen de organisatie en integreer deze met het self-paced leren.
- Met online tools kun je lesmateriaal maken en medewerkers kunnen hiermee aan de slag wanneer het hen uitkomt.
- Voeg deadlines toe aan het materiaal, om medewerkers te stimuleren de leerstof te gaan leren.
- Maak het mogelijk dat de lesstof op verschillende apparaten (zoals laptop en smartphone) is te volgen, zodat medewerkers overal en altijd toegang hebben.
- Organiseer Q&A sessies (online of fysiek) waarin de medewerkers hun vragen kunnen stellen en niet vastlopen in bepaalde materie.
- Zorg voor een online community waar de medewerkers elkaar kunnen helpen en een buddy kunnen vinden waar ze samen mee kunnen leren.
- Voeg ook een aantal luchtige spelelementen toe, bijvoorbeeld een interactieve quiz of een podcast.
Meer weten over de mogelijkheden?
Het is duidelijk dat self-paced leren waardevolle mogelijkheden biedt voor medewerkers om op hun eigen tempo te groeien. Zoekt jouw organisatie advies en begeleiding om self-paced leren te implementeren? Neem dan contact op met Annemarie (directeur-eigenaar) via de onderstaande knop!