Je kent ‘t vast wel: je meldt je enthousiast aan voor een nieuwe online training. Deze training is precies wat je nu nodig hebt! Je stroopt je mouwen op en opent de eerste module: een video van twee uur. Mmm… vandaag kun je écht geen twee uur missen, misschien toch handiger om dit voor een later moment in te plannen. Je opent je agenda en na wat geschuif lukt het je om twee uur te blokken op vrijdagochtend. Wat gebeurt er vervolgens? Op vrijdagochtend liggen er nog aantal taken op je bord die écht deze week af moeten en een collega heeft lastminute een afspraak ingeschoten. Je moet de tijd voor die online training opofferen en je schuift ‘m door naar de week erop. Dit herhaalt zich een paar keer, je enthousiasme neemt af en zó nodig had je die training blijkbaar niet.
Hoe voorkom je dat medewerkers afhaken of niet eens starten met een training? Of dat ze een maand na de training amper meer weten wat ze hebben geleerd? En hoe past leren in onze volle agenda’s en ons volle hoofd? Microlearning kan wel eens de oplossing zijn.
Direct weten wat de 26 voordelen zijn van microlearning? Klik op de knop hieronder.
26 voordelen van microlearning
Wat is microlearning?
Laten we beginnen met de uitleg van het woord ‘microlearning’: micro is heel klein en learning is het proces van het opdoen van kennis of vaardigheden. Leren in het klein. Microlearning bestaat uit hapklare brokken van vaak maximaal 15 minuten met een klein leerdoel die je vaak direct kunt toepassen in de praktijk. Dus geen ellenlange video’s of hoofdstukken met tekst die ervoor zorgen dat ons brein regelmatig afhaakt. Onze aandachtsspanne is door alle prikkels en verleidingen minder groot dan voorheen en met microlearning knip je leerdoelen op, zodat je niet overwhelmed raakt en onze hersenen de informatie rustig kunnen verwerken. Gemak speelt ook een grote rol bij microlearning. Heb je bijvoorbeeld een video van 10 minuten, geef dan duidelijk de verschillende videohoofdstukken aan, zodat iemand later makkelijk een hoofdstuk kan terugvinden.
https://youtube.com/watch?v=nr5Pj6GQL2o%3Fcontrols%3D1%26rel%3D0%26playsinline%3D0%26modestbranding%3D0%26autoplay%3D0%26enablejsapi%3D1%26origin%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.elearningtraining.nl%26widgetid%3D1
Wat zegt wikipedia over microlearning?
“Microlearning gaat over relatief kleine leereenheden en kortdurende leeractiviteiten. De term wordt gebruikt in e-learning en aanverwante gebieden in de zin van leerprocessen in gemedieerde omgevingen. Microlearning is een holistische benadering voor op vaardigheden gebaseerd leren en onderwijs die zich bezighoudt met relatief kleine leereenheden die zijn gericht op één leerdoel en die meestal minder dan 20 minuten duren. Het gaat om op de korte termijn gerichte strategieën die speciaal zijn ontworpen voor op vaardigheden gebaseerd begrip, leren of onderwijs.”
Er is een aanpak dat uitgaat van vijf momenten wanneer medewerkers iets willen of moeten leren om beter te kunnen presteren. On the job worden ze geconfronteerd met een situatie waarin ze nieuwe kennis nodig hebben om zich verder te kunnen ontwikkelen, te groeien of simpelweg om een bepaalde vaardigheid te leren. Dit heet de 5 Moments of Need aanpak en het gaat om deze vijf momenten:
- Bij nieuwe kennis of vaardigheden, wanneer je iets voor de eerste keer leert
- Bij behoefte aan specialisatie, wanneer je meer wilt leren
- Als je het in de praktijk even niet meer weet en direct wilt toepassen
- Wanneer er iets mis gaat en je snel een antwoord of oplossing wilt
- Wanneer er een situatie verandert en je routines moet afleren.
Microlearning is een manier van leren die je goed bij deze vijf momenten kunt inzetten.
De vergeetcurve
Hermann Ebbinghaus, een Duits psycholoog (1850 – 1909), ontdekte dat nieuw aangeleerde dingen eerst volledig konden worden gereproduceerd. Maar hoe verder in de tijd, hoe minder het geleerde gereproduceerd kon worden. Ook ontdekte hij dat deze curve uiteindelijk afvlakte tot een constante. De vergeetcurve laat dus zien hoe snel iemand iets weer vergeet. Dit verschilt wel per persoon en sommige mensen onthouden gesproken tekst beter en anderen juist als de informatie met beeldmateriaal wordt aangeboden.
Wat ook uit het onderzoek naar voren komt, is dat je informatie bij herhaling steeds beter onthoudt. Daarmee maakt hij het belang duidelijk van gespreid leren. Microlearning is dus een leuke en slimme manier van leren die indirect is voortgevloeid uit het onderzoek van Ebbinghaus en perfect past bij de snelle wereld van nu. Jammer dat hij het zelf niet meer kan meemaken…
Voorbeelden en vormen van microlearning
Wist je dat je waarschijnlijk iedere dag microlearning inzet om nieuwe informatie tot je te krijgen? Denk maar aan blogs die je leest op LinkedIn, een video die uitlegt hoe je je koffiezetmachine ontkalkt of een animatievideo over een onderzoek in het ziekenhuis. Microlearning vindt vaak plaats via een (mobile) device en video is de meest populaire vorm van microlearning. Maar er zijn meer mogelijkheden om een leerdoel snel en makkelijk te bereiken, zoals:
- Korte teksten en meldingen, bijvoorbeeld pop-ups van een rondleiding in een softwareprogramma.
- Apps, zoals Headspace om te leren mediteren of Duolingo om een taal onder de knie te krijgen.
- Een poster met een infographic die je bijvoorbeeld in de lift of in de kantine ophangt
- Social media, zoals een microblog op LinkedIn.
- Een interactieve quiz op intranet om te achterhalen of medewerkers op de hoogte zijn van een bepaald proces.
- Een podcast met een interview over een koerswijziging van het bedrijf.
- Screencasting in een ziekenhuis of gemeentehuis met uitleg over een procedure.
Ook wij passen microlearning toe voor onze klanten:
CAK
Het CAK voert enkele taken uit in opdracht van de overheid omtrent zorg en welzijn. Bij de onboarding kunnen nieuwe medewerkers soms overweldigd raken door alle nieuwe informatie. Hierbij helpt het om de informatie op te knippen in stukken. De medewerker kan dan tussendoor pauzes nemen en de informatie verwerken voordat hij of zij verder gaat. De module voor het CAK is daarom opgeknipt in meerdere hoofdstukken met specifieke thema’s die later ook weer gemakkelijk toegankelijk zijn.
CLB
Zorgmedewerkers moeten soms nieuwe tools onder de knie krijgen. Maar ze zijn druk, staan veel aan het bed van hun patiënten en hebben geen tijd om lange e-learnings te volgen. Daarom hebben we de e-learnings opgeknipt in stukken van maximaal 10 minuten. De meeste e-learnings zijn zelfs nog korter. Hierdoor kunnen de zorgmedewerkers gemakkelijk tussen hun werkzaamheden door een e-learning volgen. Of er even bij pakken als ze de informatie nodig hebben.
De 26 voordelen van microlearning
Nu je weet wat microlearning is en hoe je het kunt toepassen binnen je organisatie, komt het niet als verrassing dat deze manier van leren veel voordelen heeft. Wij kwamen er tot maar liefst 26:
- Snelle manier om iets te leren
- Je hoeft er geen zeeën van tijd voor te blokken in je agenda
- Vermindert cognitieve overbelasting
- Door repeterende korte ‘chunks’ onthoud je de stof beter
- Beschikbaar via smartphone
- Je leert waar, wanneer en wat je wilt
- Leren zonder dat het voelt als leren
- Vaak direct toe te passen in de praktijk
- Snelle manier om medewerkers op de hoogte te houden
- Door interactieve elementen vergroot je de betrokkenheid
- Laagdrempelig en makkelijk
- Gerichte content voor gerichte resultaten
- Maakt leren leuk, luchtig en makkelijk
- Ideaal om kennis te borgen en up-to-date te houden
- Maakt inspelen op individuele behoeften mogelijk
- Met een lage investering kun je al starten met microlearning
- Kan ingezet worden naast andere trainingen
- Past goed bij een leven lang leren
- Je kunt snel inspelen op een nieuwe situatie of een actueel thema
- Medewerkers blijven op de werkvloer
- Ideaal voor sociale interactie binnen een bedrijf
- Past goed binnen onze huidige swipe- en scrollcultuur
- De afronding van een korte leereenheid stimuleert te starten met het volgende leerdoel
- Te combineren met andere activiteiten
- Makkelijk met push-strategie aan te bieden
- Nieuw personeel weet sneller de weg en voelt zich sneller thuis
En lees ook onze blog over de voordelen van online leren.
Zijn er ook nadelen?
Ja, die zijn er zeker, maar niet veel. We noemen er drie:
- Microlearning is niet altijd een goede oplossing voor complexe vraagstukken zoals certificeringsprogramma’s of compliance-onderwerpen. Wil je hier wel microlearning voor gebruiken? Knip de informatie dan op in stukken of bied eerst de basis met microlearnings aan en daarna de complexere leerstof in de vorm van fysieke trainingen.
- Ongeorganiseerde of gefragmenteerde online leerervaringen kan een gevolg zijn van microlearning. Hou dus goed het overzicht en verlies de samenhang niet uit het oog. Denk hierbij aan het 4C/ID model.
- Microlearning is vaak gericht op het oplossen van één probleem of het beantwoorden van één vraag tegelijk. Hierdoor is het lastig om diepgaande kennis over een onderwerp te verstrekken of om gebruik te maken van iemands bestaande kennis.
Conclusie
Microlearning is een aantrekkelijke manier van leren die past bij onze huidige, snelle wereld en de behoefte om tussen en tijdens activiteiten door informatie te kunnen ‘snacken’. Wordt het de complete vervanger van de traditionele manier van leren? Nee, dat denken we niet. Maar met de technologie die zich in rap tempo ontwikkelt, is het zeker een vorm van leren die we op steeds meer momenten en plekken tegen gaan komen.
Meer weten over hoe je een goede microlearning schrijft? Lees onze blog: https://www.elearningtraining.nl/tips/goede-e-learning-schrijven/. Wij geven ook trainingen in hoe je e-learnings maakt: https://www.elearningtraining.nl/e-learning-zelf-maken/.