Natuurlijk wil je dat je medewerkers hun kennis op peil houden en nieuwe vaardigheden leren. Om jullie klanten optimaal te bedienen, betrouwbaar advies te geven en over actuele informatie te beschikken. Maar als een halve afdeling een driedaagse training gaat volgen en het werk tijdens die dagen blijft liggen of anders moet worden georganiseerd, staat het management vaak niet te juigen. Het kost veel tijd, geld en geregel. En bij terugkomst van deze medewerkers weten ze vaak niet hoe ze het geleerde moeten toepassen op de werkvloer.
Kan dit anders? Ja, met het 70:20:10 model.
Het opleidingsbudget? Die gaat vaak naar die 10%
Het 70:20:10 model is een idee van de Australische ingenieur Charles Jennings. Dit model komt er in het kort op neer dat leren uit verschillende bronnen moet komen:
- 70% van wat je leert, leer je in de praktijk, door te doen en door nieuwe, uitdagende opdrachten uit te voeren.
- 20% leer je van en met elkaar, via gesprekken en (sociale) netwerken, mentor-begeleiding, feedback en van collega’s.
- En 10% leer je formeel via trainingen en cursussen, klassikaal of via e-learning.
Veel bedrijven hebben een opleidingsbudget voor hun medewerkers, maar dit gaat vaak naar die 10%: de traditionele leerwegen. Terwijl effectief en efficiënt leren meer plaatsvindt in de praktijk met hulp van bijvoorbeeld collega’s en andere netwerken. Dit betekent niet dat de trainingen en cursussen helemaal moeten plaatsmaken voor leren op de werkvloer, maar door het 70:20:10 model te implementeren kun je als bedrijf de focus verplaatsen van theoretische kennis naar toepassingsgerichte kennis. Een voorwaarde is wel dat er een cultuur is waar medewerkers de ruimte krijgen om te leren. Daarnaast kan de wetgeving vragen om de nodige trainingsuren of formele opleidingen.
70:20:10 model: Hype of de toekomst?
Het is geen nieuws dat je kennis niet goed overbrengt door er alleen over te vertellen. De Chinese filosoof en politicus Confucius zei het 500 jaar voor Christus al: “Tell me and I will forget, show me and I may remember; involve me and I will understand.” En ken je de vergeetcurve van Ebbinghaus? In onze blog over microlearning kaartten we deze curve aan en vertelden we dat als we iets nieuws leren, we het het geleerde minder kunnen reproduceren naarmate de tijd verstrijkt. En ook dat je informatie bij herhaling steeds beter onthoudt. Dit sluit perfect aan bij het 70:20:10 model. Dus waarom mensen dagen achter elkaar laten ‘blokken’, als ze het geleerde op het moment dat ze het kunnen of moeten toepassen, weer voor een groot deel zijn vergeten? Is het 70:20:10 model een hype? Nee, het is eerder een filosofie die we nodig moeten afstoffen en meer moeten gaan toepassen.
“Tell me and I will forget, show me and I may remember; involve me and I will understand.”
Het 70:20:10 model is toepasbaar en gelinkt aan werkcontext
Het 70:20:10 model kun je ook omschrijven als geïntegreerd leren. Je koppelt verschillende leervormen aan elkaar en stemt ze op elkaar af. Denk aan boeken, klassikale opleidingen, e-learning, intervisie, discussiegroepen. In plaats dat medewerkers dagen achter elkaar een opleiding volgen, zijn ze bijvoorbeeld één keer in de week aanwezig bij een webinar of online masterclass. Daarna gaan ze met het geleerde direct aan de slag; ze passen het direct toe, doen direct ervaring op en ontdekken wat het geleerde oplevert. Iedere week komen de collega’s weer samen en bespreken ze hun ervaringen. Tussendoor kunnen ze met microlearning kleine leerdoelen bereiken, bijvoorbeeld met een video of infographic. Het gaat bij het 70:20:10 model vooral om interactie, reflectie en de toepasbaarheid van het geleerde. Blended leren past hier heel goed bij.
Welke voordelen heeft het 70:20:10 model?
- Een betere koppeling tussen werken en leren.
- Je kunt rekening houden met verschillende leerstijlen.
- Minder vaak mensen van de werkvloer en dit bespaart tijd en geld.
- Nieuwe medewerkers zijn sneller ingewerkt; een collega kan direct helpen of antwoord op vragen geven.
- Het is direct toepasbaar, dus hoger rendement van het leren.
- Betere vertaling van kennis weten naar het doen.
- Als medewerkers elkaar helpen op de werkvloer, versterkt dit de onderlinge band en is het verloop lager.
Neemt informeel leren ook valkuilen met zich mee?
Naast alle pluspunten en voordelen van het 70:20:10 model zijn er zeker ook aandachtspunten. We noemen er vier:
- Doordat leren op de werkvloer zo’n groot percentage is van het hele model, is de verleiding groot om te denken dat die 10% er niet zo toe doet. Maar de basis van de nieuw te leren kennis zit in die 10%, in het traditionele leren. Deze leervorm is vaak toegespitst op het behalen van een erkend diploma of certificaat en voor sommige beroepen is zo’n diploma of certificaat zelfs verplicht. Toch zien we hier nu een discussie over ontstaan doordat er zo’n enorme krapte op de arbeidsmarkt is: zijn die diploma’s in sommige branches wel nodig of kun je het werk ook prima leren on the job?
- Zeker als je lang bij een bedrijf werkt, werk je soms op de automatische piloot. Je weet precies welke handelingen je moet verrichten om een bepaald resultaat te behalen; je ontwikkelt een zekere routine. Nieuw gedrag of een nieuwe vaardigheid vraagt leertijd en loont niet direct. De verleiding om het werk te doen, zoals je altijd doet kan zo groot zijn dat je hier de voorkeur aan geeft.
- Een ander aandachtspunt is dat je als bedrijf goed moet nadenken over de totale leerstof en niet ad hoc losse, kleine ‘leerchunks’ moet inzetten. Houd dus aandacht voor het uiteindelijke leerdoel om te zorgen dat je medewerkers de nieuwe stof goed toepassen. Het is een continu proces.
- Is er geen leercultuur en voelen medewerkers zich niet veilig genoeg om vragen te stellen aan collega’s of hulp in te schakelen van een mentor? Dan wordt informeel leren geen succes. En denk ook aan de managementstijlen; die zijn zeker van invloed op leren op de werkvloer. De manager moet zijn team het vertrouwen en de vrijheid om zich te ontwikkelen en te (blijven) leren.
Zet meerdere tools in bij het 70:20:10 model
Bij leren gaat het soms om een cultuurverandering of implementatie van een nieuwe methode. Oude gewoontes en routines moeten afgeleerd worden en nieuwe aangeleerd. Het helpt daarbij om meerdere tools in te zetten, bijvoorbeeld fysieke bijeenkomsten, posters en e-learning. Maar ook tools waar medewerkers direct mee kunnen werken, bijvoorbeeld QR-codes met een link naar een instructievideo. Het gaat om de juiste informatie op de juiste plek op het juiste moment.
Vijf online tools om op de werkvloer te leren
Zeker nu digitale vergaderingen en thuiswerken steeds meer de norm worden, is het belangrijk dat medewerkers online toegang hebben tot netwerken en kanalen waar ze nieuwe kennis kunnen opdoen en met elkaar kennis kunnen uitwisselen. Vijf voorbeelden:
- Een digitale leeromgeving met bijvoorbeeld e-learning, blended learning en microlearning: deze technologie stelt je in staat het leerproces te personaliseren en bevordert de moraal van de medewerkers.
- Apps: via Whatsapp(-groepen), LinkedIn- of Facebookgroepen of een eigen YouTube-account kun je digitaal en snel informatie delen. Deze manier van leren en interactie neemt niet veel kosten met zich mee.
- Een intranet of SharePoint: de ideale, online plek waar medewerkers van elkaar kunnen leren en elkaar vragen kunnen stellen.
- Virtual of Augmented Reality: hiermee kunnen mensen hun vaardigheden oefenen tot ze er met vertrouwen mee aan de slag gaan. Bijvoorbeeld simulaties, zoals het oefenen van operaties op virtuele patiënten.
- Interactief webinar: in korte tijd nieuwe kennis leren vanuit huis, kantoor of onderweg.
Het 70:20:10 model is here to stay, dat is iets wat zeker is. Door de technologie, de krapte op de arbeidsmarkt, de overige economische ontwikkelingen en globalisering en onze aandachtsspanne die steeds lager wordt door alle prikkels die de hele dag op ons komen. De 21e eeuw vraagt om een andere kijk op leren die aansluit bij het nieuwe werken: praktijkgericht, plaatsonafhankelijk en on the job.
Wil je ontdekken of het 70:20:10 model ook voor jouw organisatie interessant is?
Wij denken graag met je mee. Plan gerust een afspraak in!