Dit artikel over blended learning is een samenvatting van een eerder verschenen artikel in PW met onze directeur-eigenaar Annemarie Rebel. Ook digitaal te lezen: ‘Hybride leren goudmijn voor werkgevers’ (pwnet.nl)
Tekst Rob van de Laar
Blended learning, een combinatie van online en offline leren, is inmiddels gemeengoed, dus waarom stappen veel organisaties nog niet over op deze vorm? Dat vraagt Annemarie Rebel, directeur-eigenaar van E-learning Training BV zich af. “Daarmee kun je thuis online kennis opdoen en als je bij elkaar komt de kracht van samen leren en oefenen ervaren.”
Met haar bedrijf ontwikkelt Annemarie voor organisaties al jaren trainingen en opleidingen die zijn gericht op de specifieke leervraag van de klant. Voor uiteenlopende organisaties als Unicef, CAK en Vopak heeft zij met haar bedrijf diverse creatieve e-learningmodules ontwikkeld.
Partner in online leren
Een online cursusaanbod is helemaal van deze tijd, maar de uitvoering vraagt wel aandacht. “Je moet er wel de tijd voor nemen”, zegt Annemarie. “Mensen willen snel veel dingen online aanbieden, maar dat is niet altijd effectief. Het werkt beter als je het onderwijskundig onderbouwd aanpakt en een specialist inschakelt die samen met jou een trainingsprogramma ontwikkelt. Als je iets op maat maakt, heeft een opleiding altijd betrekking op je eigen werkpraktijk en kan je het geleerde ook meteen toepassen. Dat levert betere resultaten op.”
Een ander punt is dat medewerkers bij voorkeur op de lange termijn bezig blijven met online leren. Ze verwachten dat de werkgever dat ondersteunt. “Daarom trainen wij klanten zodat ze hun programma’s zelf kunnen onderhouden en op den duur ook zelf kunnen aanvullen. Wij zien het als een partnership”, zegt Annemarie. “In co-creatie proberen we een goede leercultuur neer te zetten: wij zorgen dat het onderwijskundig klopt en de klant levert de inhoudelijke expertise.”
Geen doorklikboek
Werkgevers zien e-learning nog te vaak als een digitaal doorklikboek, vindt Annemarie. “De truc is om actief leren te stimuleren. Dan maak je direct verbindingen in je brein waarmee de materie beter blijft hangen. Vaak is het nog te veel eenrichtingsverkeer. E-learning is pas effectief als je actief aan het leren bent, met veel interactie en praktijkgerichte opdrachten. Denk aan interactieve instructievideo’s over wat je in je werkpraktijk zou kunnen tegenkomen, zoals een gevaarlijke situatie op een werkplaats. In zo’n video moet je dan aangeven hoe je zou handelen en welke persoonlijke beschermingsmiddelen je zou dragen.”
“Als werknemer wil je graag zelf leren, maar daarna ook met anderen sparren om de trucjes en de best practices te leren”
Blended learning: goudmijn
Bij leren is het belangrijk dat je je vaardigheden in de praktijk kunt brengen. “Zo’n trainingsdag waarbij je kunt oefenen en feedback krijgt, is heel belangrijk”, zegt Annemarie. Dit geldt voor bijna alle soorten trainingen, legt Annemarie uit. “Of het nu gaat om het leren omgaan met nieuwe software of een empowerment-traject. Als werknemer wil je graag zelf leren, maar daarna ook met anderen sparren om de trucjes en de best practices te leren. Bij blended learning neem je niet alleen informatie tot je, maar kun je die ook met elkaar verwerken. Dat wordt nog veel te weinig toegepast. Het is echt een goudmijn.”
Iedereen zijn eigen tempo
Annemarie geeft tot slot aan dat organisaties snel winst kunnen behalen door trainingen die nu alleen fysiek worden gegeven, blended te maken. “Je kunt het programma bijvoorbeeld omzetten naar online trainingen waarin de theorie wordt behandeld en fysieke lessen waarin de deelnemers met elkaar op casussen in kunnen gaan. De theorie is dan vooraf al behandeld. Dat biedt echt meerwaarde. Iedereen kan zich dan op zijn eigen tempo voorbereiden en vervolgens in een bijeenkomst de verdiepingsslag maken.”