5 fabels over e-learning ontkracht

Als er vroeger op de werkvloer werd aangekondigd dat er e-learning geïntroduceerd zou worden binnen de organisatie, dan werd er enthousiast gereageerd: ‘Ah online leren, dat is echt dé toekomst! Gaaf!’ Intussen is er iets veranderd en wordt er minder enthousiast gereageerd. Als er wordt doorgevraagd komen er reacties als: ‘Nou… e-learning is saai en onpersoonlijk. Je moet veel klikken en lezen. Wat onthoud je daar eigenlijk van? En is het niet heel duur om te ontwikkelen?’. Oei! Er is veel kwaliteitsverschil tussen e-learnings. Niet elke e-learning is even goed en dat beïnvloedt de beeldvorming soms negatief. Hierdoor gaan er veel fabels rond over e-learning. En dat is jammer! Daarom hier de 5 belangrijkste fabels over e-learning ontkracht.

icoon: effectiviteit van e-learning

Fabel 1: e-learning is minder effectief dan een klassikale training

Vaak wordt gedacht dat e-learning minder effectief is dan traditioneel onderwijs. Maar niets is minder waar. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een goed ontworpen e-learning met ruimte voor oefening en goede feedback minstens zo effectief is als traditioneel onderwijs. Dit geldt niet alleen voor het opdoen van kennis, maar ook voor het aanleren van vaardigheden en gedrag.
Je kunt e-learning ook goed combineren met klassikale training. We spreken dan van blended learning. Hier kun je meer over lezen in onze blog ‘Blended learning is een goudmijn’.

icoon: e-learning saai

Fabel 2: e-learning is saai en niet interactief

Misschien ken je ‘m wel, de ‘doorklik-module’. Saai en niet interactief. Het zijn lappen tekst verdeeld over slides en aan het eind krijg je vaak een quiz. Zo’n e-learning werkt niet motiverend. In plaats daarvan kun je net zo goed een PDF uploaden. Een goede e-learning zit vol met interacties en is allesbehalve saai. De ontwerper trekt dan alles uit de kast om de aandacht van een deelnemer vast te houden. Animaties, simulaties, interactieve video’s en zelfs VR passeert de revue. Saai? Echt niet! Wil je meer lezen over het motiveren van deelnemers in e-learning? We schreven er deze blog over. 

icoon: e-learning onpersoonlijk

Fabel 3: e-learning is onpersoonlijk

E-learning onpersoonlijk? Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Er zijn verschillende manier om e-learning persoonlijk te maken. Dat begint met het persoonlijk en vriendelijk aanspreken van je deelnemers met ‘je’ en niet te formele taal, maar je kunt ook denken aan discussiefora waar deelnemers leerstof kunnen bespreken en inhoudelijke discussies kunnen aangaan. Niets onpersoonlijks aan!

icoon individuele behoeftes

Fabel 4: e-learning sluit niet aan op individuele behoeftes

Onderzoeken laten zien dat deelnemers van e-learning vaak even tevreden of zelfs tevredener zijn dan deelnemers aan klassikaal onderwijs. Dat deelnemers van e-learning tevredener zijn, heeft te maken met dat e-learning goed kan aansluiten bij de persoonlijke leerbehoefte van de deelnemer. De deelnemer kan zelf bepalen wanneer hij of zij de e-learning maakt en kan het tempo van leren aanpassen. Daarnaast kan er een voorkennistoets worden afgenomen waardoor het vervolg van de e-learning op het niveau van de deelnemer kan worden afgestemd. Doordat het leren op de deelnemer kan worden afgestemd, vermindert de stress en verhoogt het vaak de tevredenheid van deelnemers!

icoon geld

Fabel 5: e-learning is duur

Het ontwikkelen van e-learning hoeft niet duur te zijn. De kosten heb je vaak zelf in de hand. Aan op maat gemaakte animaties of aan enorme VR werelden zit natuurlijk wel een prijskaartje. Maar je kunt ook met minder geld iets goeds laten ontwikkelen. En de echte fanatiekelingen kunnen ook zelf aan de slag.

Als de e-learning eenmaal staat kunnen eindeloos veel mensen de training volgen. Bij een klassikale training zit er een limiet aan het aantal deelnemers en ben je geld aan trainers, zaalhuur, noem maar op. Dat is bij e-learning niet het geval. Wil je een grote groep mensen trainen, dan is e-learning meestal de goedkoopste optie.

Meer weten over e-learning?

Er zijn dus veel fabels die rondgaan over e-learning, maar het is tijd dat deze fabels verdwijnen. Een goed ontworpen e-learning is effectief, interactief, persoonlijk, kosten-efficiënt en zorgt voor tevreden deelnemers. Daarnaast zijn er nog veel meer voordelen van e-learning, hier kun je meer over lezen in het blog “De voordelen van online leren”.

Nieuwsgierig geworden naar e-learning? Bij E-learning Training maken we praktische e-learning op maat en geven we trainingen voor als je zelf aan de slag wilt gaan. Wij helpen je graag verder, dus neem gerust contact met ons op om te sparren over ideeën!

Meer weten?

We beantwoorden graag al je vragen!

Of bel 085-0655340 en stel je vraag direct!

Meer weten?

We helpen je graag!

Heeft deze pagina je nieuwsgierig gemaakt? Of heb je een vraag voor jouw specifieke situatie? Laat ons je helpen! Plan hieronder een afspraak of bel ons gelijk op 085 019 0716.

Locaties

Den Haag
Lange Vijverberg 9a
2513 AC Den Haag
T 085 – 1249359

NRTO Keurmerk

Wij zijn lid van de NRTO, de brancheorganisatie van onderwijs-, opleidings- en trainingsaanbieders. Hier vind je de NRTO Gedragscode en hier vind je onze klachtenprocedure.

Socials

© E-learning Training 2007-2024

Stel je vraag direct!

Bel ons op: 085 - 1249359

Logo E-learning Training

Storing

Let op: Vanwege een storing is ons 085-nummer tijdelijk niet bereikbaar.
Je kunt ons bereiken op 06-18720380!

Je inschrijving is succesvol ontvangen!

Ja, ik wil een LMS!

Laat hier je gegevens achter en we zetten jouw persoonlijke LMS voor je op binnen 1 werkdag. Je start met de gratis versie die altijd beschikbaar blijft!